reklama

50 na 50

Zima pomaly ustupuje a na paneláky opäť vyliezajú robotníci zatepľujúci bytovky. Od jari do jesene takmer neprejde deň, aby som neprešiel okolo paneláku, ktorý sa zatepľuje. A viete, čo som si na tom zatepľovaní všimol? Je to naozaj čudné, ale v tých partiách robotníkov som nikdy nezazrel jedinú ženu. Aj keď zatepľovali našu bytovku, márne som niekoľko mesiacov čakal, že jedného dňa vyskočí zo zdvižnej plošiny na náš balkón blonďavá tridsiatka v pofŕkaných montérkach a natrie nám zábradlie béžovým emailom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (82)
Obrázok blogu
(zdroj: www.flickr.com)

Aj keď nám prerábali byt, vystriedali sa u nás rôzne partie majstrov, lebo murovanie jadra, či nahadzovanie stierky, sú veci, ktoré ja robiť neviem. Viem navariť chutné a výživné jedlá, aj umyť po sebe riad, nastaviť práčku, povešať bielizeň, požehliť a i pomopovať schody, keď na mňa príde rad, ale stavbárskym zručnostiam ma môj otec - stavbár - nikdy nenaučil. Takže v tomto smere som odkázaný na tých, čo to vedia.

A opäť som čakal, že sa v našom byte zjaví nejaká šikovná žena v šiltovke s logom stavebnej firmy, ale čuduj sa svet, ani medzi murármi, ani medzi vodármi, elektrikármi, či plynármi, nikdy žiadna nebola. A to už mi je dosť čudná vec. Stavbári ako nejaká organizovaná skupina akoby si vytvorili tajný, zvláštny mechanizmus, ktorý medzi nich nevpustí osobu iného pohlavia.

A tak ženy musia pracovať v zle platených odvetviach ako školstvo, zdravotníctvo, služby a podobne a na lukratívne miesta, ktoré si, ktovie prečo, vyhradili muži, sa nedostanú.

 Aby bolo jasné, píše sa rok 2011, na Slovensku existuje v rámci ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny odbor rodovej rovnosti a rovnosti príležitostí, Európska komisia v minulom roku schválila Stratégiu rovnosti žien a mužov na roky 2010 - 2015, no niektorí zamestnávatelia sa stále tvária, akoby sa ich to netýkalo. Neustále postupujú pri prijímaní nových zamestnancov podľa tzv. genderových stereotypov, teda „pevne vžitých, sociálnych a kultúrne modelovaných predstáv o údajne typicky mužských a ženských vlastnostiach, správaní sa a o údajných typických roliach a pozíciách mužov a žien v spoločnosti."

A aký by mohol byť svet bez predsudkov krajší. Predstavte si, že nastúpite do autubusu a za volantom miesto nevrlého chlapa s mastnými vlasmi, ktorý neprešiel psychotestmi a preto má problém s vašou dvadsaťeurovkou, by sedela v modrej uniforme milá, usmievavá bruneta. Alebo taxíky. Raz, pred rokmi, som sa vozil po Topoľčanoch s mladou, dlhovlasou taxikárkou ako vystrihnutou z Jarmuschovej Noci na zemi. To bola príjemná jazda! Odvtedy stretávam len samých chlapov, ktorí vás idú zabiť, ak náhodou pribuchnete silnejšie dvere ich desaťročného volva.

Pevne verím, že stratégia rodovej rovnosti raz dospeje k želanému pomeru 50 na 50 a zamestnávatelia prestanú brániť ženám pri získavaní miest, o ktorých si staromódne myslia, že sú vhodnejšie pre mužov. Rád by som jedného dňa prišiel do autoservisu, v ktorom ma privíta červenovláska s francuzákom v ruke, zafúľanej od karbónu, a milo sa opýta, ako mi môže pomôcť. „Potrebujem vymeniť olej a rozvody," poviem a ona mi ukáže miesto, kde mám odparkovať.

Zaradím jednotku a spokojne sa usmejem, lebo budem vedieť, že konečne žijem vo vyspelej, demokratickej spoločnosti, ktorá navždy pochovala hlúpe, archaické predsudky.

Števo Šanta

Števo Šanta

Bloger 
  • Počet článkov:  243
  •  | 
  • Páči sa:  1x

https://www.youtube.com/watch?v=5F1mDITTv1k Zoznam autorových rubrík:  ahahorecenziaglosaneobeatsongyfilozofia z práčovnekomentárNezaradenévideo killed the radio starrozprávka

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu